Skaff deg en treningspartner og fortell om målene dine!

Du har muligens vært der selv. Du setter deg et treningsmål, kommer i gang med treningen, men mister motivasjonen underveis. Vi spurte tidenes mestvinnende vinterolympier, Marit Bjørgen, om hennes beste råd for å nå treningsmålet. 

Lag treningsavtaler og overvinn dørstokkmila.

«Kunsten er jo å overvinne dørstokkmila for de aller fleste. Jeg tror den beste oppskriften for det er å lage seg noen avtaler. Har du en treningsavtale er det veldig mye enklere å motivere seg for å komme ut – hvertfall er det sånn for meg».

Og hun vet hva hun snakker om, denne fantastiske utøveren som nå har lagt skiene på hylla og om ikke lenge venter sitt andre barn. 

«Og så tror jeg en bør fortelle treningskameratene sine om målet sitt. Da blir det med en gang enda viktigere å gjøre jobben for å nå målet», fortsetter hun. «Å dele målsettingen sin med de en trener sammen med gjør at en føler et større fellesskap og alle bidrar til å løfte hverandre. Har du en tung dag på trening vil de andre kunne inspirere og hjelpe deg – for alle vet jo hva du har som mål.»

Hjelp og støtt hverandre

Bjørgen vet hvordan det virker. Utallige treninger sammen med lagvenninne Therese Johaug var både gøy og litt krevende for dem begge to. «For meg var det tøft å følge Therese i lange motbakker gjennom høsten, men jeg visste at det gjorde meg sterkere og bedre. Så var det nok litt sånn for Therese på rulleski i flatere partier. Der måtte hun jobbe litt ekstra for å holde følge. Men vi visste at dette gjør vi for å nå våre egne mål, og samtidig hjelpe den andre med å utvikle seg mot sine».

I tillegg til å fighte på de harde øktene var selskapet på lange rolige økter like viktig. «Det er viktig å ha noen å trene sammen med på rolige turer også. Både for selskapets skyld, men også for å ha noen om kan komme med innspill eller diskutere teknikk med for eksempel. Kjenner du de du trener med godt, har du en unik mulighet til å få innspill underveis i økten.»

Trener selv 3-4 ganger i uka
Avslutningsvis er så spørsmålet hvordan det går med treningen til Marit nå som hun ikke har like tydelige mål som tidligere. «Det har vært litt tyngre å komme seg ut den siste perioden. Målet er å få trent 3-4 ganger i uken, primært for å få litt luft og bruke kroppen. Det er rart hvor travelt det kan være, selv om en ikke skal trene to ganger om dagen», avslutter skidronningen før hun snører på seg Mizuno løpeskoene sine på vei ut for dagens luftetur.
 


Mizuno anbefaler disse produktene til deg som ønsker å komme i gang med løping.

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.