Hater å løpe - kan hun finne løpegleden?

Caroline Zachariassen. Småbarnsmoren som mistet all nattesøvn, ble utbrent og langtidssykemeldt. Hun som hater å løpe, men som drømmer om løpeglede og halvmaraton. Vi har fulgt Caroline og jakten hennes på løpeglede de siste ukene.

Det startet med en langvarig drøm. Løping er så enkelt! Jeg har lenge hatt lyst til å kunne trives med å bare ta på meg løpeskoene, gå ut døra og sette i gang. En halvtimes egentid. Men når jeg har prøvd tidligere har det vært ubehagelig, kjedelig og stressende. Resultatet var at jeg bestemte meg for at jeg ikke er en løper, og aldri vil finne gleden ved det. 

Hvorfor tror du det blir annerledes denne gangen?

Vel... Jeg vet ikke om det blir annerledes, men jeg vet at jeg skal gi det en skikkelig sjanse. Forventningene er at det vil bli tøft og tungt, i det minste underveis. Men etterpå er det jo deilig! Tidligere har jeg gått ut for hardt, hele tiden forsøkt å løpe raskere og henge på venninner som løper. Nå har jeg fått et tilpasset program, som starter rolig og gradvis blir mer utfordrende. Målet er å gjennomføre de tre planlagte øktene i uka, uten fokus på verken fart, distanse eller tid. Så får vi se hvordan det går. Det eneste jeg lover er å fullføre de 12 ukene, forhåpentligvis følger løpegleden formutviklingen. 

Caroline forteller om en god start. Opplevelsen av å starte rolig har gitt mestringsfølelse, og dørstokkmila er enklere å håndtere med et treningsprogram å forholde seg til. Dessuten nevner hun at det hjelper med heiarop fra nært og fjernt. Det er utrolig hyggelig at andre blir med på løpeglede-jakten! Instagram har vært en kilde til motivasjon og samhold i denne sammenhengen, med mange meldinger og kommentarer. Det er tydelig at flere kjenner seg igjen. Utrolig gøy at vi blir en gjeng som finner løpegleden sammen!

Hvordan har de første treningsøktene sett ut? 

Det har vært en rolig start. Jeg har blitt introdusert for intervaller på ny, som jeg tidligere trodde skulle gi spysmak i munnen. Fem runder på ett minutt hver. Ellers har det vært noen hurtige gåturer og en pyramideintervall. Uke to er et lite hakk opp, men det er mer motiverende enn demotiverende. Forhåpentligvis merker jeg at formen stiger innen kort tid. 

Når vet du at du har funnet løpegleden?

Godt spørsmål! For meg handler det mest om at det skal bli et ønsket alternativ i det daglige. At jeg skal komme til et punkt hvor jeg ser frem til neste løpeøkt, og på sikt – om alt går etter planen, delta på et halvmaraton. Sistnevnte er nesten skummel å si høyt!

Vi kommer til å følge dette spennende prosjektet til Caroline de kommende ukene. Ønsker du også å finne løpegleden? Vi har laget 12 ukers løpeprogram for deg som er helt nybegynner og deg som allerede er litt i gang 


 


Mizuno anbefaler disse produktene til deg som ønsker å komme i gang med løping.

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.